پاسخ عباس سلیمی به توضیحات وكیل محسن نامجو/ این شكایت شخصی نیست؛ اعلام جرم است

گروه هنر: در پی مصاحبه خبرگزاری ایكنا با حمید نامجو وكیل و برادر محسن نامجو خواننده، عباس سلیمی قاری و خادم‌القرآن جوابیه‌ای در رد دفاعیات وكیل نامبرده به خبرگزاری قرآنی ایران ارسال كرد.

«عباس سلیمی» قاری مطرح كشور

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا)، «عباس سلیمی» قاری مطرح كشور در پاسخ به دفاعیات «حمید نامجو» برادر و وكیل محسن نامجو خواننده و آهنگساز كه قطعات او چندی است مورد توجه برخی جوانان و اهالی موسیقی قرار گرفته، جوابیه‌ای را به این خبرگزاری ارسال كرده است. در این جوابیه آمده است:

«در پاسخ به نامه حمید نامجو وكیل و برادر محسن نامجو كه به آن خبرگزاری ارسال شده، ذیلاً برای استحضار مردم عزیز ایران اسلامی، جامعه سرافراز قرآنی و اطلاع مشارالیه، نكاتی را اعلام می‌دارم:

1- اقدام اینجانب علیه نامجو، یك شكایت شخصی نبوده و بلكه اعلام جرم است، بدون اینكه شخصاً متضرر از اقدام وی شده باشم، لذا علی‌رغم تقاضای وكیل یادشده، نمی‌توان با دیده خطاپوش به مانحن‌فیه نگریست.

2- اگر چه نیازی به ابراز دلیلی برای درك جایگاه رفیع قرآن كریم، به عنوان پیام وحی، چكیده كتب آسمانی و منشور بی‌بدیل سعادت بشر نمی‌باشد، لكن یادآوری این امر ضروری است كه:

الف: فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ/وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ/ إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِیمٌ / فِی كِتَابٍ مَّكْنُونٍ/

لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ(واقعه/80-75) وَإِنَّهُ فِی أُمِّ الْكِتَابِ لَدَیْنَا لَعَلِیٌّ حَكِیمٌ(زخرف/4)

ب: از دیدگاه پیامبر اكرم (ص) فضل القرآن علی سائر الكلام كفضل الله علی خلقه. برتری قرآن بر دیگر سخنان، همچون برتری خداوند بر خلق خود است.(میزان‌الحكمه/16432)

ج: از منظر امامان (ع) افضل الذكر القرآن به تشرح الصدور و تستنیر السرائر. بهترین ذكر و سخن، قرآن است به وسیله این قرآن است كه سینه‌ها فراخ می‌شود و درون جان انسان‌ها روشن می‌گردد.(میزان‌الحكمه/16416)

و برای آنان‌كه نظریات دانشمندان شرق و غرب، ملاك قضاوت ایشان است قرآن و پیامبر (ص) از عظمت خاصی برخوردارند، تا آنجا كه:

ویل دورانت می‌گوید: حضرت محمد از بزرگترین بزرگان تاریخ است.

تولستوی می‌گوید: شخص شخیص پیامبر اسلام، سزوار هرگونه احترام و اكرام است.

كارل ماركس می‌گوید: نه تنها باید محمد را در ردیف مردان بزرگ و برجسته تایخ شمرد، بلكه سزاوار است به پیامبری او اعتراف كنیم و از دل و جان بگوییم كه او پیامبر خدا بوده است.

گوته می‌گوید: مندرجات كتاب قرآن، ما را مجذوب می‌كند و به شگفت می‌آورد و سرانجام به تعظیم و احترام برمی‌انگیزد.

موریس فرانسوی می‌گوید: قرآن، برترین كتابی است كه عنایت ازلی به سوی بشر فرستاد.

ژان‌ژاك روسو می‌گوید: بروید ای بی‌خردان بی‌مایه! در قرآن و زبان عربی دقت كاملی نمایید تا حقائق و مزایای آن بر شما آشكار گردد.

ولتر می‌گوید: من یقین دارم اگر قرآن و انجیل را به یك فرد غیر متدین ارایه دهند، او حتماً قرآن را برخواهد گزید.

توماس كارلایل می‌گوید: هر كس قرآن را مطالعه می‌كند در عظمت و جلال آن مبهوت می‌شود و صدها اقرار و نظریه دیگر كه تماماً در بیان عظمت و جلالت و قداست قرآن و پیامبر ابراز شده است. با این وصف مشخص می‌شود كه متن شریف قرآن، كلام خدا و وحی آسمانی بوده، تحت هیچ عنوان قابل مقایسه با سایر متون و كتب و منابع، حتی قابل مقایسه با ادعیه نبوده و قرائت آن نیز تابع ضوابط ویژه خود می‌باشد.

3- در نامه وكیل آقای نامجو ادعا شده كه قطعه موهن اجرا شده، یك كار پژوهشی و مبتنی بر ایده تلفیق موسیقی عرب و موسیقی سایر ملل است كه در روز ضبط آن به علت جا ماندن اشعار عربی در خانه! مشارالله به‌طور ناخودآگاه و غیر عمد، آیات قرآن را كه از حفظ بوده جایگزین اشعار نموده است!

گذشته از قداست واژه پژوهش، قضاوت در مورد این توجیه سست بر عهده تمام انسان‌های منصف و خردمند، اما چه خوب است وكیل محترم به این سوالات پاسخ دهد كه:

آیا نمی‌شد براساس ایده تلفیق (كه البته مبنای علمی آن اعلام نشده) به تلفیق موسیقی ایرانی و موسیقی سایر ملل پرداخت؟!

آیا نمی‌شد اشعار به‌جای مانده در خانه را با پیك یا از طریق فاكس برای او ارسال نمود؟!

آیا نمی‌شد به جای آیات قرآن از سایر متون عربی استفاده نمود؟!

آیا تأخیر در ضبط این اثر پژوهشی! جبران خسارت‌ناپذیری به دنیای هنر وارد می‌ساخت؟!

گذشته از این سوالات، متأسفم كه باید ادعای وكیل یادشده را در مورد اصل موضوع بجای‌ماندن اشعار عربی در خانه و جایگزینی آیات، غیرصادقانه ارزیابی نمایم، زیرا در همین قطعه موهن، علاوه بر آیات قرآن، عبارت عربی نیز خوانده شده است، بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری كرد كه مشارالیه می‌توانست همان عبارات عربی و موارد مشابه را به كار برده و آیات كلام‌الله را ملعبه خود قرار ندهد!

به هر حال توجیه ارائه‌شده، بی‌اساس و غیرقابل قبول، بلكه شاید عذر بدتر از گناه بوده و اقدام یاد شده بیشتر به بدعت شبیه است تا پژوهش!

4- ادعای برخورداری از سابقه مذهبی و یا قاری‌بودن در سال‌های دور، مجوزی برای عدم رعایت حرمت قرآن محسوب نشده و موروثی بودن دیانت در خانواده نیز نمی‌تواند در قبال اهانت به ارزش‌ها، مصونیت تلقی شود! مضافاً اینكه با آرزوی رحمت واسعه الهی برای پدر ارجمند آقای نامجو و آرزوی سلامتی و تندرستی مادر مكرمه ایشان، باید گفت كه مسئولیت خواننده این قطعه با برخورداری از چنین خانواده متدینی، مضاعف است و مشارالیه باید میزان فضل حاصل از چنان پدر محترمی را نیز بروز دهد.

ناگفته نماند كه اعلام جرم علیه یك فرد، ارتباطی به خانواده و بستگان او نداشته و نص قرآن موضوع را روشن می‌سازد: وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى(اسرا/15) (بار گناه و مسئولیت هیچكس بر دوش دیگری نیست)

چگونه می‌توان ادعای وكیل آقای نامجو را پذیرفت كه خواننده یادشده آنقدر مومن، معتقد به شعائر دینی و مذهبی، محجوب و مودب است كه تصور تعرض به اعتقادات دینی در مورد وی غیرقابل باور است؟!!

یا للعجب! این واژه‌های وزین، در فرهنگ لغات و باور انسان‌ها، تعریف و معنای خاص خود را دارا می‌باشند و اطلاق این صفات به اشخاص، مستلزم احراز است.

فرهنگ والای ایمان ـ اعتقاد ـ حیا و ادب چگونه به كسی اجازه می‌دهد عنوان آسمانی پیامبر اكرم(ص) را تحت عنوان (یا ایها المزمل) در نهایت اشمئزاز و با به‌كارگیری اصواتی كه در فضای موسیقی به اصطلاح سنتی، پاپ، جاز، راك و ... نیز هیچ جایگاهی ندارد، با شیوه‌ای تمسخرآمیز عربده كشد؟!!

چرا برای دفاع ناحق، این‌قدر توجیه؟! به وكیل محترم ایشان عرض می‌كنم:

آری، گرچه به استناد قانون اساسی و اصول آن، هیچ شهروندی مكلف نیست دیانت و اعتقادات خود را اعلام و از آن دفاع كند، _ كه اصولا خارج از بحث ماست _ اما به موجب قانون، كسی حق اهانت به مقدسات را نیز نداشته و در صورت ارتكاب، مواخذه می‌شود.

5- یادآور می‌شوم برخلاف ادعای وكیل یادشده، در كشورهای عربی، قرآن كریم با ریتم‌های متفاوت قرائت نمی‌شود! در كدام كشور عربی یا غیرعربی، اسلامی یا غیراسلامی، نمونه‌ای و سابقه‌ای شبیه این قطعه موهن یافت می‌شود؟! به نظر می‌رسد ایشان بحث اختلاف قرائت را كه بر اساس روایت‌ها و قواعد مخصوص خود، در محدوده قراء سبعه و صدالبته با رعایت شأن و وقار قرآن كریم تلاوت می‌شود، با اقدام غیراصولی خواننده موصوف خلط نموده است.

6- تفاوت فضای قرائت ادعیه كمیل و جوشن كبیر نیز دلیلی برای قرائت قرآن به سبك موزیكال چندش‌آور نبوده، هیچ‌یك از كارشناسان و صاحبنظران دینی چنین نظریه و مجوزی صادر ننموده‌اند و اظهارات و توجیهات ارائه شده، بیشتر براساس تفسیر به‌رأی ابرازشده و فاقد مبنای شرعی، قانونی و عرفی است.

7- اگرچه قصد تحلیل و ایجاد پیچیدگی در موضوع را ندارم، اما واقعاً جای سوال دارد در برهه‌ای از زمان كه دشمنان قسم خورده اسلام و انسانیت، با وقاحت و جسارت تمام اقدام به ساخت فیلم و برگزاری مسابقه كاریكاتور با هدف اهانت به قرآن و پیامبر اكرم(ص) كرده‌اند، چرا باید چنین حركت ناشیانه و ناپخته‌ای كه اتفاقاً فاقد هرگونه ویژگی‌ و جذابیت هنری است از سوی كسی كه خود را ایرانی، باایمان، قاری، مودب، محجوب و ... می‌پندارد صادر شود؟!

8- آنچه كه مایه تاسف و تعجب است، توجیه و عدم اقرار به خطاست! خطایی بزرگ تحقق‌یافته و توجیهاتی كه اكنون ابراز می‌شود، شگفت‌انگیز و به مراتب بزرگتر از خطای مذكور است. این‌كه آقای وكیل در پایان نامه خود از اینجانب خواسته است تا با دیده خطاپوش به این موضوع بنگرم، گذشته از این‌كه فی‌نفسه اقراری تلویحی محسوب می‌شود جای تامل دارد! بالاخره باید صراحتاً گفت كار این خواننده، درست بوده یا غلط؟! اگر كار او اصولی بوده، چرا تقاضای نگرش خطاپوشی‌گونه؟ و اگر اقدام او غیراصولی بوده چرا ادعای دیانت و ایمان و توجیه و فرافكنی؟!

همان‌گونه كه عرض كردم، اقدام اینجانب، شكایت نیست بلكه اعلام جرم است، لذا بحث‌ ما مطلبی نیست كه با عذرخواهی (آن هم از زبان دیگری و در لفافه واژه‌های خاص) منتفی شود!

این شاگرد كوچك قرآن، با عذر تقصیر به پیشگاه قرآن مجید، برادرانه و ناصحانه به آقای محسن نامجو اندرز می‌دهم به جای عذرخواهی خفیف، آن هم از زبان وكیل خود، با شهامت تمام

اولاً اشتباه خود را صراحتاً پذیرفته و دست از توجیه بردارد.

ثانیاً از خداوند بزرگ تقاضای بخشش نماید.

ثالثاً ضمن عدم تكرار این‌گونه اقدامات، از ساحت مقدس قرآن كریم و امت مسلمان عذرخواهی نماید.

امیدوارم ایشان توصیه مرا حمل بر تفوق‌طلبی و برتری‌جویی این بنده نكرده و بلكه آن‌ها از مصادیق امر به معروف و تواصی به حق تلقی نماید.»


  • آخرین ویرایش:-
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390  06:10 ب.ظ

زندگینامه حاج عباس سلیمی

زندگینامه حاج عباس سلیمی

عباس سلیمی متولد ۱۳۳۲ تهران، قاری قرآن، کارشناس علوم قضایی و کارشناسی ارشد رشته حقوق (علوم جزا و جرم شناسی)، نام استادان، آیت‌الله شیخ جعفرسبحانی، وی هم‌زمان با آغاز ابتدایی توفیق حضور در جلسات قرآنی را به دست آورد. والدین او بهترین مشوقش برای قرائت قرآن بودند، درسال ۵۶ به عنوان قاری قرآن در محضر استاد خود آیت الله سبحانی در مراسم حج تمتع حضور یافت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۸ به عنوان اولین نماینده جامعه قرآنی ایران اسلامی عازم مسابقات بین‌المللی مالزی شد و پس از بازگشت جام مسابقات را به عنوان نفر اول در شهر قم به امام خمینی (ره) تقدیم کرد. وی در سال ۶۱ نیز به عنوان اولین داور ایرانی به مسابقات بین‌المللی کشور مالزی اعزام شد و در آن مسابقات قضاوت کرد. نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی در رشته قرائت (سال۵۸)، آثار ماندگار قرآنی، تألیف کتابی با عنوان «چهل قصه، چهل پند». طراحی و اجرای برنامه‌های قرآنی در صدا و سیما و کارشناس اجرای برنامه «صبح امید». همکاری با بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای قرآنی کشور در زمینه اداره و اجرای مسابقات قرآن کریم. دو کتاب تحت عنوان «زمزمه‌های مولا» و «شرح چهل حدیث» را در دست تنظیم و چاپ دارد.



ستاره های سینمای ایران 
چقدر درس خوانده اند ?

آیا بازیگری ربطی به میزان تحصیلات دارد؟

آیا بازیگری ربطی به میزان تحصیلات دارد؟ این روزها بسیاری از بازیگران با تجربه جوانترها را تشویق می‎کنند که با تحصیل وارد کار سینما شوند، اما تجربه نشان داده که بسیاری از بازیگران مطرح سینما به خصوص در سال‎های دور و حتی در سالهای اخیر، تحصیلات مرتبطی با سینما نداشتند و چه بسا اصلا تحصیلات درستی نداشتند. به هرحال شاید تحصیل در رشته‎های مرتبط به بازیگری نتواند برای آنها که صاحب قریحه اند، تاثیرگذاری سازنده داشته باشد، اما بی‎شک شرط کافی برای این منظورنیست. در ادامه سال تولد و میزان تحصیلات بازیگران مطرح سینمای ایران از نظر شما می‎گذرد.

***

نیکی کریمی

نیکی کریمی، متولد ۱۳۵۰، تحصیلات: دیپلم

پوریا پورسرخ:متولد۵۶ در تهران.دکترای فیزیولوژی گیاهی

نگین صدق گویا، ۱۳۴۹ در تهران، رشته اقتصاد از دانشگاه الزهرا

لاله اسکندری: متولد ۵۱ در تهران. لیسانس گرافیک

فریما فرجامی: ۱۳۳۱ در تهران، فارغ التحصیل دانشکده هنرهای دراماتیک

مهناز افشار: متولد ۵۶ در تهران. دیپلم تجربی

بیتا فرهی: ۱۳۳۷ در تهران، دیپلم طبیعی

پژمان بازغی: متولد ۵۳ در تهران. لیسانس صنایع

فاطمه معتمد آریا: ۱۳۴۰ در تهران، دیپلم هنر

عسل بدیعی: متولد ۵۶ در تهران، لیسانس تغذیه

ساراخوئینی‎ها: ۱۳۵۳در تهران، دیپلم روانشناسی

زیبا بروفه: متولد ۵۴ در تهران، لیسانس حقوق قضایی

ماهایا پتروسیان: متولد ۴۸ در تهران. لیسانس تئاتر

مهران مدیری: ۱۳۴۰ در تهران، دیپلم.

پارسا پیروزفر: متولد ۵۱ در تهران. لیسانس نقاشی

محمد رضا فروتن، ۱۳۴۷در تهران، لیسانس روانشناسی بالینی

هانیه توسلی: متولد ۵۸ در همدان.دانشجوی رشته نمایش نامه نویسی

فریبرز عرب نیا: ۱۳۴۳ در تهران، فارغ التخصیل گرافیک

هدیه تهرانی: متولد ۵۱ در تهران.دیپلم

ابولفضل پور عرب : متولد ۱۳۴۰در تهران، لیسلتس بازیگری و کارگردانی تئاتر

بهناز جعفری: متولد ۵۳ در تهران. لیسانس ادبیات نمایشی

رامبد جوان: متولد ۵۰ در تهران.دیپلم

چکامه چمن ماه: متولد ۵۹ در تهران.دیپلم مجسمه سازی

لیلا حاتمی: متولد ۵۱ در تهران. تحصیل در مهندسی برق و ادبیات مدرن فرانسه را در سوییس نیمه کاره رها کرد

مجید حاجی زاده: متولد ۵۸ در تهران.تحصیل در رشته میکروبیولوژی را رها کرد و هم اکنون تئاتر می خواند

فربرز عرب نیا

فربرز عرب نیا، تحصیلات در رشته گرافیک

میترا حجار: متولد ۵۵ در تهران.دیپلم

امین حیایی: متولد ۴۹ در تهران. تحصیل در رشته کامپیوتر را رها کرد

شهاب حسینی: متولد ۵۲ در تهران. تحصیل در رشته روانشناسی را رها کرد

شهرام حقیقت دوست: متولد ۵۱٫ کارشناس رشته تئاتر

رضا داوود نژاد:متولد ۵۹ در تهران. تحصیل در رشته حقوق را رها کرد

سام درخشانی: متولد ۵۹ در تهران.تحصیل در رشته نمایش را رها کرد

بهرام رادان: متولد ۵۸ در تهران. لیسانس مدیریت بازرگانی

حبیب رضایی: متولد ۴۸ در مشهد. لیسانس مدیریت بیمارستان

بهاره رهنما: متولد ۵۲ در تهران.لیسانس ادبیات فارسی و حقوق قضایی.دانشجوی فوق لیسانس در رشته نمایش

مریلا زارعی: متولد ۵۳ در تهران. لیسانس مهندسی صنایع غذایی

فقیهه سلطانی: متولد ۵۳ در تهران.لیسانس ادبیات نمایشی

پوریا پورسرخ

پوریا پورسرخ، تحصیلات دکترای میکرو بیولوژی

رامبد شکرآبی: متولد ۵۱ در تهران. دیپلم ریاضی

رضا شفیعی جم: متولد ۵۰ در تهران. لیسانس نقاشی

غزل صارمی: متولد ۵۷ در تهران.دیپلم

میلاد صدر عاملی: متولد ۶۱٫ دانشجوی رشته مهندسی نساجی

امیر حسین صدیق: متولد ۵۱ در نیشابور. دیپلم بازیگری

لادن طباطبایی: متولد ۴۹ در تهران.لیسانس بازیگری

شبنم طلوعی: متولد ۵۰ در تهران. دیپلم

پرستو صالحی: متولد ۵۶ در تهران. لیسانس

رزیتا غفاری: متولد ۵۱ در تهران. لیسانس کارگردانی سینما

شقایق فراهانی: متولد ۵۱ در تهران. لیسانس نقاشی

گلشیفته فراهانی: متولد ۶۲ در تهران. دانشجوی رشته موسیقی

نگار فروزنده: متولد ۵۷ در تهران.دیپلم

حدیث فولادوند: متولد ۵۶ در تهران.فوق دیپلم

علی قربان زاده: متولد ۵۷ در تهران.دیپلم

شبنم قلی خانی: متولد ۵۶ در تهران. فوق لیسانس رشته تئاتر

ترانه علیدوستی: متولد ۶۳ در تهران. دیپلم

مهتاب کرامتی: متولد ۵۰ در تهران. لیسانس میکروبیولوژی

نیکی کریمی: متولد ۵۰ در تهران. دیپلم تجربی

مانی کسراییان: متولد ۵۵ در شیراز. لیسانس بازیگری

باران کوثری: متولد ۶۴ در تهران. دیپلم موسیقی

کامبیز کاشفی: متولد ۵۶ در تهران. دیپلم

محمد رضا گلزار: متولد ۵۴ در تهران.لیسانس مکانیک سیالات

پوپک گلدره: متولد ۵۰ در تهران. لیسانس روانشناسی

سروش گودرزی: متولد ۵۳ در تهران. لیسانس کامپوتر

لادن مستوفی: متولد ۵۱ در شهسوار. لیسانس کارگردانی

مرجان محتشم: متولد ۴۸ در تهران، رها کرده دبیرستان

یکتا ناصر:متولد ۵۷ در تهران.لیسانس مهندسی محیط زیست


  • تعداد کل صفحات :16  
  • ...  
  • 5  
  • 6  
  • 7  
  • 8  
  • 9  
  • 10  
  • 11  
  • ...  
آخرین پست ها
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic